Nedsynkning af underlivsorganer, er en tilstand hvor en eller flere underlivsorganer buler ind i skedevæggen eller ned gennem skeden.

Risikoen er stigende med alderen og rammer op imod 50 % som har født et barn vaginalt. Man behandler kun en nedsynkning hvis den er symptomgivende og her er risikoen kun 3-6 % (Svarre et al., 2020). Risikoen for at få nedsynkning stiger ved den vaginale fødsel, forløsning med instrumenter (tang, kop), høj fødselsvægt hos baby, antallet af fødsler og moderens alder. Andre disponerende faktorer er genetik, overvægtig, tidligere operationer i bækkenet (hysterectomi), østrogenmangel (overgangsalder) eller hvis man lider af en bindevævssygdom. Årsagen til, at der kan opstå nedsynkning efter en fødsel kan ifølge Hans Peter Dietz findes i en afrivning af en af bækkenbundens muskler, mm. levator ani, herunder mm. puborectalis (Dietz, 2013). Mangler du støtten fra denne muskel vil dette medføre tab af muskelstøtte i bækkenbunden og svække fascier og ligamenter.

Symptomerne på at have nedsynkning kan variere fra patient til patient, alt afhængig af graden af nedsynkning og i hvilket område nedsynkningen sidder. Mange kvinder har nedsynkning uden at have symptomer. Ud fra samtale vil man spørge ind til:

• Tyngdefornemmelse
  • Tampon fornemmelse, fylde i skeden, noget der kommer ud af skeden,
  • Vandladningsbesvær
  • Afføringsbesvær
  • Underlivssmerter ved samleje og problemer med at gennemføre samleje (pladsmangel, ubehag, frygt for at tisse under samleje mm.)

Grader af prolaps/nedsynkning

Man deler nedsynkning af underlivsorganer ind i grader og om hvorvidt der er tale om nedsynkning af blæren (cystocele), endetarmen (rectocele), tyndtarmen (enterocele) eller livmoderen (uturusprolaps). Grad inddelingen deles ind i grader 1-4:

• Grad 1: Nedsynkning højt i skeden og giver ikke symptomer
  • Grad 2: Nedsynkning højt i skeden, men kan give symptomer ved belastning og også tynge længere ned mod hymenalranden og give en tamponlignende fornemmelse
  • Grad 3: Nedsynkningen sidder ved indgangen til skeden og ved belastning kan den komme udenfor skedeåbningen. Denne grad giver flere og daglige symptomer
  • Grad 4: Prolaps af underlivsorganer, det vil sige at nedsynkningen hænger udenfor skedeåbningen

Det er svært at træne grad 3-4, men grad 1 og 2 er der gode forudsætninger for at afhjælpe.

I et studie beskrevet i ”fysisk aktivietet håndbog om forebyggelse og behandling” har man ved målrettet bækkenbundstræning været i stand til at forbedre og hæve blæren og rectum og derved reducere graden af nedsynkning (Klarlund og Andersen, 2020 s. 227).

Førstevalget til at behandle og ikke mindst forebygge prolaps vil altid være bækkenbundstræning. Du kan ikke træne din nedsynkning væk, men du kan styrke bækkenbunden så dine symptomer bedres/forsvinder og du undgår en eventuel operation.

Bækkenbundstræning er meget andet end at knibe, så er du i tvivl om hvorvidt du træner din bækkenbund korrekt, tag da fat i en UroGynObs fysioterapeut med viden og kompetencer inden for området.

NB: Hvis du for nyligt har født, er det helt normalt at opleve ovenstående symptomer. Gennem det første år efter en fødsel gennemgår kroppen en stor spontan heling som med tiden vil bedre symptomerne gradvist. Ammer du og får du sparsomt med søvn, vil dette forlænge helingsprocessen.