Ca. 20 % af alle par oplever at være barnløse og må opstarte fertilitetsbehandling og ca. hver tiende baby kommer til verden efter fertilitetsbehandling. Det er en problemstilling, som er stigende i vores samfund, og som betragtes som en ny folkesygdom. Årsagerne til infertilitet kan være mange. Ifølge vidensråd for forebyggelse har 40 % af unge raske mænd nedsat sædkvalitet i det omfang, at de har svært ved at gøre en kvinde gravid. Danske mænds sædkvalitet er blandt Europas dårligste.

Hos kvinderne kategoriseres årsagerne indenfor mekanisk infertilitet (40 %), hormonel infertilitet (40 %) og uforklarlig infertilitet (20 %). Det er især den mekaniske dysfunktion, der arbejdes med i den fertilitetsfremmende fysioterapi. Den mekaniske infertilitet kan ligeledes have mange årsager, hvilket skal afdækkes i en grundig samtale og undersøgelse.

I fertilitetsfremmende fysioterapi arbejder man med at forbedre forholdende for de reproduktive organer ved at se på holdning, motionsvaner, arbejdsstillinger, stress, smertemønstre, tidligere traumer, som skaber arvæv mv.

Behandlingen veksler imellem manuel behandling, øvelsesterapi, laserbehandling samt evt. holdtræning med fertilitetsfremmende træning.

Forbered kroppen på en kommende graviditet
Mange kvinder, som ønsker en graviditet, er ikke klar over, at ægget begynder sin modningsproces 3 måneder, før det løses fra æggelederen og kan blive til en eventuel graviditet. Det er derfor vigtigt, at man i god tid tager sine forbehold og begynder at forberede sin krop på en kommende graviditet. Dette gøres b.la. ved at tage de rette vitaminer, evt. ændre kost og motionsvaner mm.