Under en graviditet vil tyngden på vores bækkenbund øges, i takt med at graviditeten skrider frem. Der er fejlagtigt mange, der tror, at det er fødslen, som kan give en ”slap” bækkenbund. Dette er ikke tilfældet. Årsagen til, at bækkenbunden er udfordret efter fødslen, er den øgede tyngdepåvirkning, den har været udsat for under selve graviditeten. 

Det er givtigt at genoptræne sin bækkenbund efter en graviditet og fødsel. Det, som bækkenbunden udsættes for nu, kan have konsekvenser i fremtiden og lede til dysfunktioner og inkontinens. Efterfødselstræning tager udgangspunkt i, at kroppen for nylig har været igennem en stor belastning og langsomt skal komme sig. Der er fokus på at skabe en god kontakt til bækkenbunden. Det anbefales at lave en individuel samtale og undersøgelse inden opstart, så det undersøges, om der er særlige områder, der skal fokuseres mere på end andre. Der er også fokus på at samle mavemusklerne korrekt igen, reducere smerter og opnå en god og fri bevægelighed i kroppen igen.

Børnene kan stå trygt og rart under halvtag og sove, imens mor træner –  og ellers er der plads til at have dem med indenfor, hvor de kan ligge på et legetæppe og kigge på, mens mor træner.