Behandlinger

Fertilitetsfremmende fysioterapi

Ca. 20 % af alle par oplever at være barnløse og må opstarte fertilitetsbehandling og ca. hver tiende baby kommer til verden efter fertilitetsbehandling. Det er en problemstilling, som er stigende i vores samfund, og som betragtes som en ny folkesygdom. Årsagerne til infertilitet kan være mange. Ifølge vidensråd for forebyggelse har 40 % af unge raske mænd nedsat sædkvalitet i det omfang, at de har svært ved at gøre en kvinde gravid. Danske mænds sædkvalitet er blandt Europas dårligste. 

Hos kvinderne kategoriseres årsagerne indenfor mekanisk infertilitet (40 %), hormonel infertilitet (40 %) og uforklarlig infertilitet (20 %). Det er især den mekaniske dysfunktion, der arbejdes med i den fertilitetsfremmende fysioterapi. Den mekaniske infertilitet kan ligeledes have mange årsager, hvilket skal afdækkes i en grundig samtale og undersøgelse. 

I fertilitetsfremmende fysioterapi arbejder man med at forbedre forholdende for de reproduktive organer ved at se på holdning, motionsvaner, arbejdsstillinger, stress, smertemønstre, tidligere traumer, som skaber arvæv mv. 

Behandlingen veksler imellem manuel behandling, øvelsesterapi, laserbehandling samt evt. holdtræning med fertilitetsfremmende træning.

Fertilitetsfremmende fysioterapi er ikke en erstatning for medicinsk fertilitetsbehandling, men benyttes som et supplement for at optimere igangværende behandling. 

Laserbehandling

I den fertilitetsfremmende fysioterapi kan det være en fordel at benytte laserterapi. Laser øger blodgennemstrømning til det område, hvor det påføres, det styrker cellerne, så de får mere energi til deres arbejde og dæmper inflammation og muskelspændinger. Laser anbefales til PCO(S) (Poly Cystisk Ovarie Syndrom), nedsat æg kvalitet, nedsat sædkvalitet, nedsat blodcirkulation til reproduktive organer (eksempelvis arvæv), muskelspændinger og infektioner/inflammationer i underlivet. 

Vil du vide, om fertilitetsfremmende fysioterapi kan hjælpe dig, er du velkommen til at booke en gratis startsamtale her.

Inkontinens

Lad ikke din inkontinens styre din hverdag. Tag kontrollen tilbage og få en stærk bækkenbund, du kan stole på.

Mange danskere, unge som ældre, lider af inkontinens. Det kan være en lidelse, som er forbigående (graviditet og lige efter fødsel), men for nogen er det hverdag. Det er enormt invaliderende og styrer desværre hverdagen for mange, både for kvinder og for mænd. 

Der er tre forskellige former for urininkontinens. Urgency inkontinens som er en pludselig trang til at lade vandet, stress inkontinens som udløses ved host, nys, hop mv. og blandingsinkontinens, som er en blanding af de to ovenstående. 

De fleste lærer at leve med denne lidelse uden at gøre noget ved det. Det er synd, da der er muligheder for at afhjælpe eller reducere problemet. Behandlingen består af en grundig undersøgelse for at kortlægge problemets omfang og inkontinenstype – dernæst behandling og vejledning samt bækkenbundstræning. 

Rygbehandling

Mange danskere oplever gennem livet at lide af ryg-gener. For de fleste er det heldigvis forbipasserende. For nogen kræver det behandling og træning. Når man lider af ryg-gener, må man ofte også selv gøre en indsats for at få det bedre i ryggen og for at undgå tilbagefald. I de fleste tilfælde kan dette gøres ret simpelt og med få øvelser.

Behandlingen veksler mellem manuel behandling, hjemmeøvelser eller eventuel træning. Hvis du vil vide, om jeg kan hjælpe dig med dine ryg-gener, så kontakt mig for en gratis samtale her.

Bækkenet

Smerter og problemer i bækkenbunden kan have stor indflydelse på hverdagen. Mange oplever smerter relateret til bækkenbunden. Årsagen kan være mange, og der kræves en grundig undersøgelse heraf. Konsekvensen af dysfunktioner i bækkenbunden kan påvirke lysten/muligheden til bevægelse, nedsætte mulighed for at deltage i hverdagsaktiviteter pga. smerter, nedsætte sexlysten eller muligheden for at have sex pga. smerter mv. 

Jeg er uddannet indenfor det urologiske, gynækologiske og obstetriske område og kan behandle problemstillinger vedrørende bækkenbunden. 

Behandlingen af bækkenbundsproblematikker består i at få en god kontakt til sin bækkenbund, lære at knibe og blive stærk, men også at afspænde og reducere muskelspændinger i bækkenbunden både ved manuel behandling og med målrettede øvelser. Det er vigtigt, at man kan knibe i bækkenbunden og skabe god kontakt til denne. Ifølge studier kan mange kvinder og mænd ikke knibe korrekt i bækkenbunden, på trods af at de træner den dagligt.    

Bækkenbundstræning er bevist at være mest effektivt, når den er superviseret af en fysioterapeut med viden indenfor dette område. 

Forbered kroppen på en kommende graviditet

Mange kvinder, som ønsker en graviditet, er ikke klar over, at ægget begynder sin modningsproces 3 måneder, før det løses fra æggelederen og kan blive til en eventuel graviditet. Det er derfor vigtigt, at man i god tid tager sine forbehold og begynder at forberede sin krop på en kommende graviditet. Dette gøres b.la. ved at tage de rette vitaminer, evt. ændre kost og motionsvaner mm.

Graviditet

Når en kvinde bliver gravid, sættes der en masse processer i gang i kroppen, som kan give gener pga. det ændrede hormonniveau.

Nogen kvinder oplever at få smerter i bækkenet under graviditeten. Kroppen forbereder sig på en fødsel, og derfor vil led og muskulatur blive løsere, som graviditeten skrider frem pga. hormonet relaxin. Smerterne sidder typisk foran ved kønsbenet eller bagpå til hver side, hvor bækkenets knogler er samlet, også kaldet SI-leddene.

Det er en god ide at forebygge smerter i bækkenet ved at motionere under sin graviditet. Det er en fordel at styrke sin bækkenbund for at reducere risiko for smerter, men også for at komme hurtigere på benene efter fødslen.

Behandlingen af gravide består i vejledning, manuel behandling for at smertereducere og øvelsesvejledning samt evt. graviditetstræning. Det er godt allerede under graviditeten at begynde at træne sin bækkenbund. Jeg har i klinikken en dejlig gravidbriks, så man som gravid kan ligge på maven, når man modtager behandling.

Jeg tilbyder også gravidmassage. Under en massage udskilles hormonet oxytoxin, som er sundt for både moder og baby i maven. Massage har også en stressnedsættende effekt og kan hjælpe til at berolige nervesystemet. 

Efter fødsel

Under en graviditet vil tyngden på vores bækkenbund øges, i takt med at graviditeten skrider frem. Der er fejlagtigt mange, der tror, at det er fødslen, som kan give en ”slap” bækkenbund. Dette er ikke tilfældet. Årsagen til, at bækkenbunden er udfordret efter fødslen, er den øgede tyngdepåvirkning, den har været udsat for under selve graviditeten.

Det er givtigt at genoptræne sin bækkenbund efter en graviditet og fødsel. Det, som bækkenbunden udsættes for nu, kan have konsekvenser i fremtiden og lede til dysfunktioner og inkontinens. Efterfødselstræning tager udgangspunkt i, at kroppen for nylig har været igennem en stor belastning og langsomt skal komme sig. Der er fokus på at skabe en god kontakt til bækkenbunden. Det anbefales at lave en individuel samtale og undersøgelse inden opstart, så det undersøges, om der er særlige områder, der skal fokuseres mere på end andre. Der er også fokus på at samle mavemusklerne korrekt igen, reducere smerter og opnå en god og fri bevægelighed i kroppen igen.

Børnene kan stå trygt og rart under halvtag og sove, imens mor træner –  og ellers er der plads til at have dem med indenfor, hvor de kan ligge på et legetæppe og kigge på, mens mor træner. 

Arvævsbehandling

Arvæv kommer efter traumer, infektioner eller fra en operation f.eks. kejsersnit. Arvæv kan være en synder for forskellige komplikationer b.la. smerter, følelsesløshed i arret, nedsat frugtbarhed og nedsat bevægelighed. I fysioterapien arbejdes der med at mobilisere vævet og løsne de forskellige lag fra hinanden. Man kan allerede efter 6-8 uger gå i gang med vejrtrækningsøvelser, laserterapi samt øvelsesterapi for at fremme blodgennemstrømning til området. 

Husk, det er aldrig for sent at gå i gang med at behandle sit arvæv.